Historien om Popcorner

Popcorner är en ideell musikförening som arrangerar konserter i ett gemytligt format i Alvesta.

– "Vi vill skapa unika spelningar. Det ska kännas speciellt."

Föreningen grundades 1980 under namnet "Föreningen Aktiv Musik" (FAM) av ett gäng musikintresserade ungdomar. En av dem var Michael Karlsmo från bandet Mor Gråter. Tilsammans arrangerade de massor av konserter, främst i den egna lokalen under försäkringskassan i Alvesta vilken även var samlingsplats och replokal för traktens unga musikanter.

Från november 1980 till sommaren 1985 anordnades nästan 30 konserter med över 60 band som t.ex. Lolita Pop, Louisiana Red with Wilmer X, Pink Champagne och Sic Rockers för att nämna några.

Storhetstiden

Kontraktet för lokalen sades upp och föreningens konsertverksamhet förvisades till Folketshus och replokalen till en barack i gamla AMS-byn. I och med förlusten av den lilla och intima (men kanske framförallt egna) FAM-lokalen genomgick föreningen en förändring. En del gamla stöttepelare slutade och nya anslöt, FAM blev Popcorner och en ny era tog sin början.

Heydays

Hösten 1993 fick vi en ny lokal nere i centrala Alvesta, där vi kunde ha våra konserter. Denna lokal kom att kallas Heydays.

Det köptes in en ljudanläggning (TT-Reuters gamla rigg, sägs det...) och byggdes scen, garderob, bar och mixhörna. Det mesta byggandet gjordes av Tommy som fick en ALU-anställning i föreningen.

Massor av band gästade oss under dessa år; Bob Hund, Lars Winnerbäck, Dia Psalma, Justin Sullivan från New Model Army, och många många fler.

Industrialismen

Nästa flytt blev till en större lokal vid järnvägsviadukten. Där arrangerades en handfull konserter och evenemang tills verksamheten slutligen avtog och föreningen gick i ide.

Återuppståndelsen - Popcorner 2.0

2007 vaknade föreningen till liv igen, med målsättningen att boka Jakob Hellman, som hade gått under jorden efter succén med debutskivan. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort.

Under tiden fick man i stället mjukstarta med Dag Vag - men det var ju inte fy skam. Alvesta var hungrigt efter en egen rockscen - och platsen var densamma som när föreningen var ung, även om den nu invaderats av Jazzen som hunnit före men som välvilligt lät oss hyra den av dem. Den 27 november samma år slogs portarna upp igen på klassisk mark och lokalerna fylldes till brädden.

Därefter har föreningen arrangerat runt fem konserter per år.

Medlemsskap

Enklaste sättet att bli medlem i Popcorner är att gå på något av våra arrangemang som vi anordnar. Där kan man lösa medlemskap i entrén.

Sittande styrelse, anno 2017

ordförande